A harmadik vágás
November 25-én csiviteléssel teltek meg intézményeink. A Nádasdy Tamás Általános Iskola harmadikosai vittek (plusz)életet a termekbe. Szokatlan feladat elé állított bennünk ez a húsz kis ember: mindenki mindig tenni szeretett volna valamit. Nagyon ügyesek voltak a gyerekek! Pedig nem kis kihívás volt kivitelezni a lángfestést, nem megijedni a termit reakciótól (óriás csillagszóró), és a karbidágyú is próbára tette a hallószerveiket a gimnázium biolaborjában. A Turisztikai Technikum tankonyháján már zökkenőmentesen ment (sok-sok kézmosás után) a „huszárcsók” süti panírozása, lapítása, sütése, és a kakaókészítés. Megdolgoztak a tízóraiért a lurkók. A Barabás György Műszaki Szakképző Iskola vitézi oskolájában huszárcsákót hajtogattak, sapkarózsát lézergravíroztak, és a tornateremben ügyességi gyakorlatokkal edzették maguk a diákok. A Nádasdy Ferenc Múzeumban a huszárkiállítás rejtélyét oldották meg a nebulók: mesehallgatás közben négy állomáson tudhattak meg többet a huszárlétről. Tartalmas délelőtt volt, mely nagy élményt jelentett tanulónak, pedagógusnak egyaránt. Sárvár (és intézményei) minden érdeklődőt vár a kalandra!
A képeket és az összeállítást Mészárosné Takács Eszter tanárnő készítette. Köszönet érte!
Sikeresen lezajlott – ezúttal a gárdonyisok (12 fő) részvételével – a „Huszárvágás" projekt 2. foglalkozása 2021. november 11-én. A gyerekek ügyesek, aktívak voltak, a kazamatában még a "sárkányt" is seperc alatt legyőzték.
Jó vitézlő oskola vót!
Takács Attila laborvezető |
Október 14-én a Nádasdy Ferenc Múzeum, a VMSzC Barabás György Műszaki Szakképző Iskola, a VMSzC Sárvári Turisztikai Technikum és iskolánk közös erőfeszítése eredményeként került sor a a „Huszárvágás” elnevezésű programra. A Szent László Katolikus Általános Iskola 7.A osztályos diákjai (21 fő) vehettek részt a gyakorlaton.
A Barabás iskola Digitális Közösségi Alkotóműhelyében sapkacímer lézergravírozása folyt, melyről Németh Tamás tanár úr az alábbiak szerint számolt be:
„A Szent László Általános Iskola 7.A osztálya már ismerősként járt a DKA laborban. A "Huszárvágás" projekt keretében a lézervágást, gravírozást megelőző tervezői folyamatba avattam be őket, s a lézervágó gravírozó gép egyszerűsített működését ismerték meg a diákok. A huszárokhoz kapcsolódóan mindenki saját tervezésű sapkacímert alkotott számítógépen, valamit a foglalkozás befejezéseként az első mintapéldány gravírozását tekinthette meg. A diákok élvezettel dolgoztak, mindenki igyekezett saját kreativitását belevinni munkájába. Születtek nagyon egyedi sapkacímer alakok is. Elmondásuk szerint jól érezték magukat, s a jövőben is szívesen vesznek rész hasonló projektekben. A megtervezett sapkacímerek lézervágása, gravírozása a foglalkozás után történt (időszűke miatt), ezért a kész címerek a Múzeumban kerültek kiosztásra. Én is élveztem a közös munkát, jó volt látni az egyedi megoldásokat.”
Ezt követően a Turisztikai Technikumban és iskolánkban Takács Attila vezetésével a tankonyhán süthettek és a biolaborban kísérletezhettek a vendégek:
„A tízórai közeledtével a tankonyhán késztettünk huszárcsók süteményt. A 9. évfolyam vendégtéri szaktechnikus tanulói a technikum logójával díszített kakaóval és a közösen sütött nyalánksággal tartották jól látogatóinkat. Ezt követően Hevér Mihályné igazgatónő mondta el az érdeklődőknek a technikum kínálta lehetőségeket. Mivel a huszárok életében robbanások is előfordultak, „karbidágyúval” kísérleteztünk a biolaborban. A kalcium-karbid és víz reakciójával fejlődő acetiléngázt robbantottuk fel először az iskolaudvaron, majd a laborban. Csempekísérlettel ismerkedtünk a kémiai folyamatok hátterével: univerzál indikátorral a kialakuló kalcium-hidroxid lúgos kémhatását, Lugol-oldattal (kálium-jodidos jódoldattal) pedig a fejlődő acetiléngáz kettős kötéseinek addícióját detektáltuk.”
A program a múzeumban tetőzött, ahol Molnár Andrea múzeumpedagógus avatott irányításával tevékenykedtek a gyerekek:
„A "Huszárvágás" kezdeményezés a Sárvár vonzáskörzetében működő általános iskolák tanulói számára egy újabb lehetőség, hogy Sárvár különleges nevezetességeivel egy lépéssel közelebbről és eddig nem tapasztalt oldaláról ismerkedjenek. Miért különleges a Nádasdy Ferenc Múzeum? Mert minden idelátogató diákcsoport részére egyedi, megismételhetetlen programot kínál. Sok száz ötletet találtunk már ki a gyerekek kedvéért, és mindegyik megérte. Szeretnénk felejthetetlen részei lenni gyermekkori emlékeiknek. Az október 14-i "Huszárvágás" foglalkozás során a gyerekek észrevétlenül kaptak ízelítőt a múzeum világából. Nem a tanulás szigorú, kötött helyszíneként tekintenek ezután a kiállításokra, hanem az ismeretszerzés kényelmes, játékos lehetőségeként, ahol kreativitásuk is kibontakozhatott. Végignyomoztuk a sárvári huszárkiállítás anyagát. Kerestünk és találtunk. Tamás bácsi egykori katonaemlékei, kincsesládája, a furfangos kérdések és a futkározásig növekvő izgatottság a múzeum folyosóin, majd a Monarchia korabeli huszárszablya kézközeli megismerése és az átélt élmények összegzése - mindez ismétlésért kiált! Szeretnénk még több gyermeket vendégül látni egy újabb alkalommal!”
Az általános iskolások és a kísérő tanárok visszajelzése alapján a projekt teljes sikerrel zárult. A kerek történet, a tevékenykedtető, játékos hozzáállás, a saját készítésű sapkarózsa, a remek tízórai, az óriási robbanások és Tamás bácsi kincsesládája nagyszerű, melengető élményt nyújtott a kisdiákoknak.
Sárvár minden érdeklődőt szeretettel vár!
Takács Attila laborvezető |