Akár egy magyar népmese címe is lehetne ez, ugyanakkor a 9.B osztály biológia órai mikroszkópos gyakorlatán megfigyelt élőlények nevét tettem a cikk elejére.
A biológia tanagyag része az élőlények szerveződési formáinak megtanítása a diákokkal. Az elméleti háttér megismertetése ebben a szerencsés esetben laboratóriumi gyakorlatokkal tehető még hatékonyabbá, nem mellesleg élvezetessebbé! Az első órán a diákok megtanulták a mikroszkóp részeit és használatát. Sőt, egy önmaguk által létrehozott metszeten a növények fonalas szerveződési formáját is tanulmányozhatták egy zöldmoszaton (amelyet a népnyelv békanyálnak hív). A diákok által készített képeken jól látszik a moszatfonálon a sejtek határa és zöld színe. A második órán a Gyöngyös-patakból vett növényi mintákon élő mikroszkopikus állatokat kerestünk. Találtunk többek között medveállatkát, kerekes- és fonálférget, ugróvillást, csillós egysejtűeket, amelyek igyekeztek minél előbb kikerülni a ”reflektorfényből”.
Köszönöm a diákok fényképeit, amely nélkül ez a kis beszámoló kevésbé lett volna szemléletes.
Sárvár, 2021. 11. 15.
Vígh Viktor |