A biokémia általában nem tartozik a diákok kedvelt anyagrészei közé biológia órán. A képek, animációk, videók elképzelhetővé teszik a molekulák szerkezetét, működését, ugyanakkor csak ”nézni” a tudományt nem egy élménydús tevékenység. A gimnáziumi high-tech biolaborban nagyon egyszerű, de látványos kísérletekkel közelebb lehet hozni a diákokhoz a molekuláris biológiát, ha ők maguk végzik el a vizsgálatokat.
Az első órai kísérletsor a természet legegyszerűbb, ugyanakkor létfontosságú szervetlen anyagaihoz, a vízhez és a szénhez kötődik. A víz felületi feszültségét a molnárkák ügyesen kihasználják, ahogy ”korcsolyáznak” a víz felszínén. A felületi feszültséget kihasználva, egy csipesz segítségével a varrótűt óvatosan úgy rá lehet helyezni a víz felszínére, hogy az ne süllyedjen el. Egy csepp szappanos víz hatására a tű egyből elsüllyed. Sajnos a molnárkák életére a mosószeres szennyeződés pont ilyen hatással van.
A tea színanyagai a forró vízben látványosan elkeverednek mindenféle kevergetés nélkül. A diffúzió ezen jelenségét metilvörös színezékkel – kétféle vízminőségben (sós és édes víz) – látványosan tanulmányozhatjuk.
A természet másik fontos fizikai folyamata az ozmózis. Többek között ennek segítségével veszik fel a vizet a növények, de a keringési rendszerünk sem működne nélküle. Egy lombik nyakába szorított félbevágott krumpli a rászórt só hatására szépen beleesik az edénybe. A só ugyanis vizet von el a burgonya alapszöveti sejtjeiből, így azok összefonnyadva kisebb térfogatúak lesznek. Az orvosi szénporral a vörösbor színanyagai köthetők meg mutatva a kolloid oldatok nagy adszorpciós képességét. Az orvosi széntabletta így köti meg a méreganyagokat a testünkben.
Vígh Viktor |