Gimnáziumunk is csatlakozott 2023. április 24–28. között az országos kampányként meghirdetett fenntarthatósági témahéthez. (https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu)
A fenntartható fejlődés klasszikus fogalma így hangzik: „kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.” (https://eionet.kormany.hu/a-fenntarthato-fejlodes-fogalma).
Napjainkban a különböző szakterületek képviselői (ökológia, ökonómia, szociológia, stb.) megalkották a saját értelmezésüket a fenntartható fejlődésről. Ezek alapján elmondhatjuk, hogy a fenntartható fejlődés fogalma folyamatos fejlődésen megy keresztül és rendre kiegészül az új kutatási eredményekkel. Ebből viszont az is következik, hogy a fogalom egyre sokrétűbbé válik. Ugyanez mondható el a Tinódi Gimnáziumban a témahéten megvalósult tevékenységekről:
Hétfőn diákjaink részt vettek a Sárvári Önkormányzat előadótermében egy Európai Uniós pályázati szemléletformáló előadássorozaton. Itt Dr. Kulcsár László környezetvédelmi főtanácsos a klímaváltozáshoz kötődő védett növényfajok eltűnéséről, Hangonyi Zoltán gépészmérnök a megújuló energiahordozók szerepéről, Vigh Viktor biológia-földrajz szakos tanár a hazai vízgazdálkodási tervekről adott elő.
Kedden a Sárvári Környezetvédő és Természetbarát Egyesület szervezésében meghirdetett Sárvár környékének védett madarai című vetélkedő dobogósai (Horváth Liliane 10.A 1. hely, Madarász Bálint 10.B 2. hely és Pintér Lili 9.A 3. hely) vehették át az oklevelüket és a jutalomkönyveket.
A kilencedikes és tizedikes tanulók a héten részt vettek illegális hulladéklerakók feltérképezésében, az iskola környezetének megtisztításában.
Takács Attila biológia–kémia szakos tanár vezetésével a hightech biolaborban megújuló energiával kapcsolatban végeztek érdekes kísérleteket a diákok.
Az osztályfőnöki órákon Áder János volt köztársasági elnök tanóráját nézték meg online a gimnazisták.
Végül a hét zárásaként a diáknapra újrahasznosítható anyagokból készült tutajokon hajóztunk a Gyöngyös-patakon, amelynek vízminőségét rendszeresen szoktuk vizsgálni a belga BISEL biotikus index segítségével.
Vigh Viktor |
The greatest danger to our planet is the belief that someone else will save it (Robert Swan)
Az idei fenntarthatósági témahéten a 10.A osztály haladó csoportja 3 angolórán foglalkozott a témához kapcsolódó cikkekkel, melyekben olvashattunk az éghajlatváltozásról, a Föld legnagyobb gleccserének megsemmisüléséről és annak lehetséges következményeiről, valamint arról, hogy a mikroplasztik-szennyezés elérte az emberi szervezetet is.
A tanulók csoportmunkában dolgoztak. Az okostáblára kivetített cikkek olvasása során a következő feladatokat kellett elvégezniük:
- kifejezések és definícióik összepárosítása
- felesleges szavak kiszűrése a mondatból
- a szöveg kiegészítése hiányzó szavakkal, ill. a megadott szavakból a helyes szó kiválasztása
Azon túl, hogy a témához kapcsolódóan nőtt a tanulók szókincse, gyakorolhattak érettségi, ill. nyelvvizsga jellegű feladatmegoldásokat, és a csoportmunka során egymást is támogatták, ill. ráéreztek arra, hogy csoportban gyorsabb és könnyebb megtalálni a megoldást, mint egyedül.
Némethné Rádl Krisztina |
Széltolás és naplopás
Április 24. és 28. között a Fenntarthatósági Témahét kiemelt témái a biodiverzitás (biológiai sokféleség), a fenntartható értékek, az energia és a hulladék voltak. Mi az energiakutatáshoz csatlakoztunk: széltolásban és naplopásban otthon vagyunk!
Iskolánk és a technikum diákjai a biolaborban vehettek részt egy sodró lendületű gyakorlaton: NeuLog adatgyűjtővel feszültséget, illetve áramerősséget mértünk, majd a zsebteleppel megforgattuk a szélkerék modellt, aztán hajszárítóval pörgettük meg a propellereket és mértük a feszültség (áramerősség) értékeket. Csak néhány tized volt feszültség, illetve néhány század amper áramerősség nem fogja az otthoni nagyfogyasztók igényeit fedezni, de valahogy el kell kezdeni a zöld energiára való átállást: most modell, később talán szélerőműpark…
Munkánkat a 11. évfolyam természettudományos csoportja segítette, akik a „Nyitott Iskola” program „Energiakutatás” projektjében vettek részt. Kezük munkáját dicséri az a poszter, amelyet a biolabor bejárata mellett állítottunk ki.
Pénteken a sörkollektorainkat is kiállítottuk (mérsékelt érdeklődés mellett). A tornacsarnok bejáratánál megtekinthető: a 20 Celsius fokos levegőt délben 44 fokosra melegítette ez a kis kollektorfelület is. Naplopásra fel!
Takács Attila biológia–kémia szakos tanár |