Iskolánkban április 22–25. között a Fenntarthatósági Témahét eseményei zajlottak. Hétfőtől szerdáig a Tudatos fogyasztói magatartással kapcsolatban tartottak projektórákat a szaktanárok – ezek is értékelésre kerültek, valamint a Google Classroomba feltöltött feladatokat megoldva is lehetett pontokat gyűjtögetni.
Az FTH szervezői elképzelése szerint: "A tervezett mintaprojekt célja: kreatív módon felhívni a figyelmet a tudatos fogyasztói, vásárlói magatartásra. Tudatosítani, hogy ezzel tehetünk egy élhetőbb bolygóért és a jövőnkért! Előtérbe helyezzük a hazai zöldségek, gyümölcsök vásárlásának előnyeit és fontosságát."
A hét során a tanórákon Gacs tanár úr „A fenntarthatóság fizikus szemmel” esszé iratással, Grodvalt tanár úr „Tinódis ökocimke" terveztetéssel, Hajdu tanár úr „Geoff választása” karbonlábnyom teszteléssel mélyítette el a tudatos fogyasztói magatartást diákjaiban. Kertész Csilla tanárnő osztályfőnöki órán, igazgató asszony angolórán, Keszei tanárnő magyaron, Takács tanár úr kémián változatos feladatokkal ösztönözte a nebulókat a helyes magatartás követésére.
Délután a Google Classroomba feltöltött feladatokkal birkózhattak a tanulók. „S magam vagyok a Föld kerekén” címmel rajzot, szelfit (videót) lehetett készíteni, amelyen mindenki bemutathatta magát mint tudatos vásárlót, aki megváltoztatja a világot. Kiskertemben uborka… kezdetű népdal szövegét is át lehetett írni úgy, hogy a saját magunk termelte élelmiszereket népszerűsítse. Bevásárlólista segítségével képösszeállítást is lehetett készíteni. A képeken látszódnia kellett a „Magyar Termék védjegy"-nek! Vadászni is lehetett a neten nem hiteles (fake) ökocimkékre. Találós kérdésre is lehetett válaszolni: mit érdemes megnézni két különböző márkájú terméknél, hogy a valós ár érték arányát megtudjuk. Ha kedd, akkor mini hektár játék... Vagyis: hogyan tudunk jól élni anélkül, hogy elpusztítanánk civilizációnkat a bolygón és anélkül, hogy mások kárára éljünk? A játék az ökológiai lábnyom fogalmát járta körül. Szerdán a díszteremben Kahoot kvízt oldhattak meg az érdeklődők.
A szerzett pontokat összesítve a 9.A vehette át a díszoklevelet, az arany egyszarvú osztálykabalát és a barackos joghurttortát. Második helyen a 10.A, harmadik pedig a 10.B osztály végzett. Gratulálunk!
Kapcsolódó rendezvények voltak: a Föld napján, április 22-én a 9.B osztállyal részt vettünk a Komposztálás a kiskertben c. interaktív előadáson. Czibók Tamás okleveles gazdasági agrármérnök, a Sárvári Környezetvédő és Természetbarát Egyesület tagja, volt tinódis diák a Nádasdy-várban arról mesélt az érdeklődőknek, hogy milyen előnyei vannak a komposztálásnak, mit lehet és mit nem lehet belerakni a komposztba. Biológiaórán sétáltunk át a várba, ahol a hideg, szeles idő ellenére sikerült nagyon sok hasznos információt megtanulnia a diákoknak.
Április 26-án Győrben a Mobils Interaktív Élményközpont kísérletbazár rendezvényére készítettünk „csináld magad” ajándékot: összerakható tavi molnárpoloska modellt.
A témahét zárásaként, Vigh Viktor tanár úr április 30-án tartott előadást a sárvári Flex-ben a hazai és külföldi geoturisztikai célpontok meglátogatásáról. Az előadás Brazíliától Skócián át egészen a Cserhát-hegység geológiai látnivalóihoz kalauzolta el a képek segítségével az érdeklődőket.
Köszönjük Igazgató asszony díjfelajánlását, Rita néni oklevélírását, a szaktanárok együttműködését, a diákok érdeklődését!
Hajrá, mentsük meg a Földet!
Takács Attila biológia–kémia szakos tanár |
Hulladék és szennyezés – szókincsfejlesztés angol nyelven
A fenntarthatósági témahéten 2 angolórán foglalkoztak a 11.A osztály haladó csoportjának tagjai a környezetvédelem, a tudatos fogyasztói magatartás kérdésével.
Ehhez felhasználtuk Szabolcsi Bernadett óravázlatát, melynek címe: Hulladék és szennyezés – szókincsfejlesztés angol nyelven.
Az óra első felében a környezeti problémákkal kapcsolatos szókincs ismétlése, bővítése történt csapatmunkában, majd a szókincs rögzítése,használata és ismeretének ellenőrzése következett rejtvényfeladatokon keresztül. Értékeltem a csapatok gyorsaságát, helyes feladatmegoldását.
A 2. órán megnéztük és angol nyelven megvitattuk az alábbi kisfilmben látható ötleteket a tudatos fogyasztói magatartással kapcsolatban.
https://www.youtube.com/watch?v=ZPhMfMKTQ2M&t=1s
Majd a diákok egyénileg kitöltötték a „Diákok a fenntarthatóságról” kutatás online kérdőívet. Az 5 éve indult kutatási sorozat három egyetem és az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottsága szakmai támogatásával fut a Fenntarthatósági Témahét keretében. A kutatási program a diákoknak a fenntarthatóságról alkotott véleményét kívánja felmérni: mit gondolnak róla, mit tesznek, mit tennének érte, a fenntarthatóság
fogalomkörön belül hova helyezik a hangsúlyt, mi foglalkoztatja őket. A kutatás célja továbbá a Fenntarthatósági Témahéten részt vett diákok és tanárok Témahéten szerzett tapasztalatainak felmérése. Az idei kutatás központi témája a hulladék és a szelektív hulladékgyűjtés.
A diákok lelkesen részt vettek az angol nyelvű feladatok megoldásában, a fenti témák megvitatása során is igyekeztek angol nyelven elmondani véleményüket.
Némethné Rádl Krisztina |