A 2023-as évben iskolánk Erasmus+ mobilitásra pályázott, és legnagyobb örömünkre 40 424 eurót nyertünk. Az elnyert támogatásból 2 pedagógus módszertani képzésen vesz részt 2024 májusában Finnországban, 4 pedagógus 2 hetet tölthet Máltán 2024 augusztusában, miközben angol nyelvi képzésben vesznek részt. Egy 12 fős diákcsoport a pályázat részeként 8 napot töltött a csodálatos Valenciában 2024 márciusában, míg egy másik 12 fős diákcsoport 2024 áprilisában az ausztriai Admontba utazhatott.
A spanyolországi út szervezése már 2023 nyarán elkezdődött. A diákok között pályázatot hirdettünk, majd a pályázók közül szeptemberben választottuk ki az utazó diákokat. Két tinódis tanár 3 napos előkészítő látogatáson vett részt Valenciában októberben, melynek során ellátogattak a partneriskolába, megnézték a város főbb nevezetességeit. A látogatás alatt sikerült szállást találni és előkészíteni a diákok 1 hetes programját, melynek időpontja Valencia legnagyobb ünnepének, a Fallas-nak az idejére esett.
Novemberben az adatfelvétel és a szükséges dokumentumok beszerzése után a diákok és szüleik aláírták az ösztöndíj megállapodást, mely alapján 681 euró támogatásban részesültek. Ebből tudtuk kifizetni a szállást, a repülőjegyet, a maradékot pedig a helyi közlekedésre, belépőkre használhatták a tanulók. A Vas Vármegyei Szakképzési Centrum a szervezési költségből hozzájárult a biztosításhoz és a reptéri transzferhez.
2024 januárjában kezdődött a tanulók felkészítése az útra. A diákok önállóan gyűjtöttek információkat Spanyolországról, annak kultúrájáról, hagyományairól, melyek jó alapot teremtettek ahhoz, hogy a célországban tovább bővítsék ismereteiket, illetve gyakorlati tapasztalatokat szerezzenek. A hetenkénti találkozók alkalmából a tanulók párban prezentációkat készítettek és mutattak be egymásnak az országról, Valenciáról, a spanyol nyelvről, az ország gasztronómiájáról, a nevezetességekről és a Fallasról. Ezt követően elkészítették és gyakorolták azokat a Magyarországról, Sárvárról és az iskolánkról szóló angol nyelvű prezentációkat, melyeket aztán a spanyol diákok előtt adtak elő. Természetesen megbeszéltük az utazás részleteit, a hét programját, igyekeztünk minden fontos információt átadni a diákoknak.
Márciusban, az utazás előtti hetekben elkészültek a szükséges dokumentumok: szándéknyilatkozatot, adatvédelmi tájékoztatót, hozzájárulási nyilatkozatot írtak alá a tanulók és szüleik. Elkészült a diákok Erasmus mobility igazolványa, nyelvi felmérő tesztje és a két iskola közötti tanulmányi szerződés is.
2024. március 17-én Bécsből indult repülőgépünk. A csoportban voltak olyan diákok, akik a többieknél is nagyobb izgalommal várták az utazást, hiszen korábban még nem repültek. Vasárnap este Valenciában már várt bennünk a partneriskola képviseletében Vizkeleti Erika, aki az IES Salvador Gadea középiskola angoltanára és közel 30 éve él a városban. Erika az 1 hét alatt mindenben támogatott bennünk, kísérőnk volt a legtöbb programunkon, szervezte és vezette az iskolai foglalkozásokat. A szállás elfoglalása után azonnal belevetettük magunk a Fallas ünnepi forgatagába.
Valencia városában, amely a legenda szerint a Szent Grálnak is otthont ad, két olyan turisztikai látványossággal is találkozhattunk, amelyeket az UNESCO a Szellemi Kulturális Világörökség részének nyilvánított. Meglátogattuk a Selyembörzét vagy más néven Tőzsdepalotát (Lonja de la Seda), ill. részt vettünk Valencia legnagyobb fiesztáján, a Fallas-on.
A tavaszköszöntő, télbúcsúztató rituálé eredete a tavaszi lomtalanításhoz kapcsolódik, illetve az ácsok tették ki tavasszal a hulladék faanyagot, amit aztán elégettek. Csúcspontja az utolsó nap, március 19-ének (Szent József napja) éjjele, amikor is a város összes fallasát néhány órán belül porrá égetik (“La Cremá”). A szűk utcákon a tűzoltók locsolják a fákat és a falakat, hogy ne kapjanak lángra.
A rendezvény a nevét a város minden nagyobb kereszteződésében elhelyezett hatalmas (akár 20 m) hungarocellből és fából készült humoros, színes szoborcsoportokról (“Las Fallas”) kapta. A monumentális fallasok mellett van sörsátor, churrosárus, koncert. A szoborcsoportokat a rendezvény ideje alatt megversenyeztetik, és az első díjat szerző (ide vezetett első utunk) egy darabja megmenekül a pusztulástól.
Manapság a művészek egész évben dolgoznak a bábukon, a ninotokon, hogy aztán egyetlen éjjel porig égessék őket. A figurák sokszor kritikus vagy gúnyos ábrázatok, helye van közéleti vagy éppen popkulturális utalásoknak is. Március 19-én megkezdődik a La Cremá, azaz ezen az estén égetik el a bábukat. Ilyenkor már kora délután tűzijátékoktól és petárdáktól hangos a város, a gyerekek és szüleik is csattogtatják a kis petárdákat, a szomszédságok hosszú asztalokat tesznek ki az utcákban és hatalmas paella tálakkal, italokkal ünnepelnek. Az érdekes, hatalmas installációk mellett mindig akad egy kisebb, „gyerekméretű” , azaz gyerekeknek szánt kompozíció is. Az ünnepség alatt ezeket gyújtják meg először, majd este 10-12 óra között városszerte lángra kapnak a ninotok zajos üdvrivalgás és tűzijáték kíséretében. Ilyenkor a gondosan lezárt tereken, a korlátok mögött gyűlnek össze az emberek, hogy végig kísérjék a szobrok elmúlását. Izgalmas élmény végig kísérni a bábuk égetését, ahogy tradicionálisan látszik, hogy minden lépés meg van tervezve, onnan kezdve, hogy hogyan fut végig a tűzijáték az installációig, – amitől majd lángra kap – addig, ameddig a végén a városban sétálva a hamukupacokat kerülgetve már csak egy fotó őrzi, milyen ötletes alkotások is voltak azok valaha.
A fentieken túl különleges élmény volt a Fallerák és Fallerók hangszeres kísérettel való felvonulása a Szűz térre (Plaza de la Virgen), ahol néhány szál virágot ajándékoznak a szűznek. A virágokat egy Szűz Máriát ábrázoló óriási fakeretbe tűzik, ezzel mintegy virágba öltöztetve azt. A részvevők a legszebb ünnepi ruháikba bújnak, így idézik fel a XVIII. és XIX. századi népszerű, gáláns viseletet. A hivatalos ünnepi öltözet különleges textilekből, változatos forma-, illetve színvilággal készül, amelyet gazdag kiegészítőkkel viselnek, hogy felelevenítsék a valenciai tradicionális viselet pompáját.
A Fallas ideje alatt végig nézhettünk egy 20 perces, nagyon látványos tűzijátékot is, de igazából a város rengeteg pontján lőnek fel az éjszaka során tűzijátékokat. Az utcák díszítése is érdekes volt, minden kerület kicsinosítja magát ilyenkor, az utcák fényárban úsznak. Ennek legmagasabb fokát minden évben a Rusafa negyed éri el, mert a széles utcák és keskeny sikátorok elegye sok lehetőséget rejt. A város főterén, a Plaza Ayuntamienton mi is megnéztük a délután 2 órakor kezdődő “La Mascletá”-t, amikor is több száz, óriási erejű petárda ritmikus robbanását láthattuk és hallhattuk füst- és hangjátékkal kísérve. A petárdák és a petárdahang az egész eseményt végig kísérték, az ünnepségsorozat végeztével furcsa volt megszokni újra a csendet.
A Fallas után következő napokon a délelőttöket az IES Salvador Gadea középiskolában töltöttük, ahol a foglalkozások alatt a magyar diákok a spanyol diákokkal közös csoportokban dolgoztak. Igyekeztek a közös munkanyelven véleményt cserélni olyan témákról, mint gyermekmunka, erőszakos lakásfoglalás, felnőttek, tanárok tisztelete, fiatalok szórakozási szokásai, drogokkal való visszaélés, stb. A témák feldolgozását a spanyol tanulók által készített rövid videófilmek vezették be, melyekben ők játszották a szerepeket is. A foglalkozások főként egy filozófiatanár irányításával zajlottak, aki szintén angol nyelven próbálta elérni, hogy a diákok lássák a morális kérdések mögött meghúzódó pro és kontra érveket, ill. gondot fordított arra is, hogy a két ország néhány társadalmi, kulturális különbsége összehasonlításra kerüljön, valamint információcsere történt pl. bizonyos törvényi szabályozásokról.
A szóbeli interakciókat kiegészítette kreatív munka is, mivel a csoportok közösen létrehoztak az elhangzott témákkal kapcsolatban egy posztert, ill. PowerPoint előadások formájában mind a magyar, mind a spanyol diákok bemutatták egymásnak saját országukat, városukat, iskolájukat. Egy rövid röplabdajátékra is sor került az iskolában, valamint néhány diákunknak alkalma nyílt arra, hogy angolórát látogasson a spanyol iskolában. Mindenképpen jó gyakorlatnak számít az, hogy a mi diákjaink látták azt, hogy a spanyol diákoknak nem okoz gondot társadalmi, szociális, esetleg politikai szempontból érzékenyebbnek számító kérdésekről véleményt nyilvánítani.
Az iskolai napok délutánjain és szombaton meglátogattuk az alábbi nevezetességeket: Művészetek és Tudományok Városa, Turia park és kert, Selyembörze, az El Carmen és a Rusafa negyedek, Torres de Serranos, Plaza de la Reina, Plaza de la Virgen, Plaza del Ayuntamiento és az Oceanográfiai Múzeum.
Egyik délután múzeumlátogatásra is sor került. A Felvilágosodás és Modernitás Múzeumában a „Gondolat Kalandja” elnevezésű kiállítás nemcsak intellektuális élményt jelentett, hanem az érzelmekre és az érzékekre is hatott. Különleges múzeumi és kommunikációs gyakorlatban volt részünk: kiállított tárgyak, írásos magyarázatok nélkül modern információs technológiák segítségével láthattuk, hogyan fejlődtek a nyugati társadalmak a középkortól a jelen korig. A kiállítást angol nyelven követhettük.
Biztosak vagyunk abban, hogy az út során mindenki részesült olyan élményben, amely életre szóló emlék marad. Egy idegen városban (az ünnepi forgatag hatalmas tömegében) sikerült 12 diákkal úgy közlekedni, hogy senki nem veszett el. Nagyon figyeltünk egymásra, mindenki maximálisan együttműködő volt. A betervezett programokat szinte maradéktalanul megvalósítottuk. Az iskolai foglalkozások alatt a diákok olyan témákról hallhattak, melyek itthon nem biztos, hogy előfordulnak tanórán. Kikapcsolódásra, sportolásra is volt lehetőség, hiszen a tengerpart 5 percnyi sétára volt a szállásunktól. A diákok angolul kommunikáltak az iskolai foglalkozások és a vásárlások, közlekedés során, de tanultak jó pár spanyol kifejezést is.
A pályázat célja megvalósult: a fiatalok külföldi tapasztalatokat szereztek, nyelvi és kommunikációs készségük fejlődött, lehetőséget kaptak a szélesebb látókör kialakítására, a tolerancia, elfogadás fejlesztésére. Betekintést nyerhettek egy spanyol iskola mindennapjaiba, hasonló korú spanyol fiatalokkal találkoztak, megismerték egymás kultúráját, szokásaikat, történelmi hagyományaikat, oktatási rendszerüket.
A mobilitásban részt vevő tanulók élményeikről, tapasztalataikról munkanaplót készítenek, mely a későbbi prezentációik alapja lesz. A tanulók kiselőadások keretében élménybeszámolót tartanak majd tanáraiknak, diáktársaiknak, meghívott vendégeinknek.
Némethné Rádl Krisztina és Szijártóné Lepsényi Ildikó |