A Maqyarországi Diáklaborok Egyesülete az Express Innovation Agency VMV Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársasággal projektet indított a diáklabor hálózat fejlesztésére. Gimnáziumunk az ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziummal, a Mobilis Interaktív Élményközponttal és a Keszthelyi Vajda János Gimnáziummal alakított konzorciumot. Iskolánk ezen a pályázaton a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból 17.471.654- forintot nyert. Időközben megérkeztek a korszerű mérőberendezések (Geiger-Müller számláló, Sartorius labormérleg, digitális labormikroszkópok, digitális adatgyűjtők, stb.), a zöld energiával kapcsolatos bemutató modellek, a 3D szkenner.
A szeptemberi időszakban megalakítottuk a kutatócsoportjainkat: a kalaposgombák radioaktív terhelését, a felszíni vizek mikroműanyag szennyezettségét, a sárvári termálvíz zöldenergiaként hasznosítás lehetőségét, az élettani paraméterek poligráfos vizsgálatát célzó csapatainkat. A kutatásokat részben a Nádasdy Tamás Általános Iskola 7. osztályos diákjaival, részint iskolánk, a Sárvári Tinódi Gimnázium 11. természettudományos csoportjával végeztük. Kalaposgombákat in situ (a természetben) és szárított gyűjteményként is mértünk a GM számlálóval. A természetes háttérsugárzáshoz mérten eltérést nem tapasztaltunk. A mikroműanyag terheltség tekintetében a beérkezett kamerával szerelt mikroszkópot beüzemeltük és megpróbáltunk PET macerátumot készíteni. Kétféle számítógépes adatgyűjtőt (NeuLog, EasySense) is beüzemeltünk – stabilan működnek. A bizonyító erejű kérdések feltevésével még gondjaink vannak (az alapvonal felvételezhető, az eltéréseket még nem sikerült detektálnunk). A termálvíz zöldenergiaként hasznosítása is még átgondolásra szorul: a kutak vízhozama megfelelő, de a 40 Celsius fok körüli fejhőmérséklet nem túl bíztató a kinyerhető energia tekintetében.
A „Sárvár vár” projekt „Huszárvágás” foglalkozás során karbidágyúztunk, a Turisztikai Technikumban huszárcsókot sütöttünk. E program következő állomása a Barabás György iskola DKA laborja, ahol huszárcsákóra sapkarózsát terveztünk, illetve lézergravíroztunk. Befejező mozzanatként irány a vár, ahol a múzeum huszárkiállítás termeit vettük be interaktív feladatlapmegoldással. Biolaborunkban a beöltözés és a balesetvédelmi oktatás után csempekísérlettel mutattuk be a kalcium-karbid és víz reakcióját: a fejlődő acetiléngázt belobbantottuk, illetve Lugol-oldat elszíntelenítésével észleltük, valamint a képződő kalcium-karbonátot az univerzál indikátor színváltozásával tettük láthatóvá. Ezt követően a kalcium-karbid darabkára cseppentett víz hatására fejlődő etingázt kisméretű papír kávéspohár alatt fogtuk fel, majd a pohár aljára előzetesen fúrt lyukon keresztül robbantottuk be. A gyakorlatsor betetőzéseként az iskolaudvaron a Nádasdy huszárok tiszteletére karbidágyút durrantottuk: kisebb festékesbödönbe fejlesztett acetiléngázt robbantottunk a doboz aljára fúrt lyukon keresztül begyújtva. E programba 9 általános iskola tanulóit sikerült bevonnunk: partneriskoláink a járásból kerültek ki.
„Testvériskolánk”, a szomszéd telken álló Sárvári Gárdonyi Géza Általános Iskola természettudományos oktatását erősítve teljes osztályoknak tartottunk tematikus biológia, illetve kémia tanórákat 7-8. osztályokban. Biológia tárgyból a fénymikroszkóp felépítése és működése volt a téma. Kész metszeteken sajátították el a tanulók a mikroszkóp kezelését, majd hagyma alsó bőrszöveti nyuzat, illetve burgonya szárgumójának kaparékát Lugol-oldattal megfestve a keményítőzárványokat láthatták a nebulók. A mikroszkóp nagyítású kamerákat is beüzemeltük: kanadai átokhínárt csodálhatták meg a diákok. Kémia tanórán a hetedikesek kémcsőkísérletekben a „hasonló hasonlót old” alapelvet vizsgálták különböző poláris és apoláris oldószer-oldott anyag párokkal. Más kísérletekben az oldódást kísérő hőváltozásokat vettük szemügyre. Nyolcadikosokkal biológiai anyagokat: szénhidrátokat (Lugol-próba), zsírokat-olajokat (oldhatóság), fehérjéket (biuret-reakció) tanulmányoztunk. Gerincespreparátumokat is vizsgáltunk.
Tevékenységünket a gimnáziumi nyílt napon (itt nyereményként „szabadulószobát” kínáltunk, amit egy csoport igénybe is vett: megnyugtatásul – túlélték), valamint a Mobilis Interaktív Élményközpont „Kísérletbazár” rendezvényén is népszerűsítettük. Utóbbi esetben a vízen járást vizsgáltuk: a jég- és gélkészítésen túl a nemnewtoni folyadékok, valamit a molnárpoloska módszerét mutattuk meg. Kapcsolatokat formáltunk a szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium (Gyöngyös patak vízminőségvizsgálata szervetlenion kolorimetriás meghatározása, vízi makro gerinctelenek megfigyelése holisztika módszereivel), valamint a kecskeméti Piarista Gimnáziummal hasonló tárgyban. Bemutatkozó posztert készítettünk, és részt vettük az Egyesület szakmai konferenciáján 2023. november 27-én Budapesten. Konzorciumi találkozón és ehhez kapcsolódva műhelymunkán vettünk részt a Mobilis Interaktív Élményközpont „Kísérletbazár” rendezvényéhez kapcsolódóan 2024. április 24-én.
Programjaink során 586 tanulót mozgattunk meg. A következő tanévben is várjuk a kedves érdeklődőket, mert: „Iskolánk és Sárvár mindenkit tárt karokkal vár!”
Takács Attila |