Dióhéjban ezekkel a mondatokkal lehet leírni azt a feladatot, amit február 21-én kaptunk a Robert Bosch Kft. és a győri Mobilis Interaktív Élményközpont együttműködésében a Bosch-Mobilis Programon. Ennek a kezdeményezésnek a hangsúlyozott célja a középiskolás diákok digitális készségeinek és képességeinek fejlesztése, a továbbtanulásuk és a munkaerőpiacon való elhelyezkedésük megkönnyítése.
OK, de hogy jön ehhez az árvízveszély, pláne a nyau-nyau? Rendkívül egyszerű. Megérkezésünk után a Mobilis Robotika Attrakciós Térben (főbejárattól jobbra) szeretettel fogadott bennünk Varga Ibolya tanárnő, a robotok avatott tudora. Rövid bevezető után már kaptuk is a feladatot: a laptop képes összeszerelési útmutatója alapján állítsunk össze egy Lego Spike robotot. Erre pedagógusként még én is viszonylag gyorsan, pár perc alatt képes voltam. Aztán jött a programozás: blokchain programnyelven kellett „megmagyarázni” a robotnak, hogy mit csináljon: menjen előre pár centit (10 kerékfordulatot), majd forduljon derékszögben jobbra, aztán nyávogjon. Ebből a bemelegítő gyakorlatból eredeztethető a „nyau-nyau”, mert néhányunknak annyira megtetszett, hogy a következő feladatnál is megtartotta ezt a hangjelzést. Következett a fő feladat: egy előre berendezett terepasztalon kellett navigálni a robotot. Körbejáratni négyszög alakzatban, figyelmeztetni a „lakosokat” kiírással és hangjelzéssel (nyau-nyau) az „árvízveszélyre”, egy műanyag kockát eltolni egy bizonyos pontra és ezzel a „gátat erősíteni”. A szervezők versenyt hirdettek a feladatot leggyorsabban megoldóknak. Járomi Ádám 10.A osztályos tanulónk volt a legügyesebb.
Leírva talán könnyűnek tűnik, de végigprogramozni, hogy flottul menjen a feladat, na azzal el lehetett molyolni. Én egy idő után feladtam, elterültem a babzsákfotelban, és onnan néztem a tevékenykedő fiatalokat. Nemsokára már a nyávogás sem zavart…
Legközelebb a mesterséges intelligenciával gyürkőzünk, ahova szintén szeretettel várjuk az érdeklődőket!
Takács Attila |
