A világ tíz országában (Brazília, Jamaica, Oroszország, Kanada, Írország stb.), köztük Magyarországon tanulnak a diákok Utazás és turizmus tantárgyat (röviden U&T). A Tinódi Gimnázium a 90-es évek közepétől csatlakozott az U&T-t tanító iskolák közé. A tantárgyat koordináló Iskolafejlesztési Alapítvány a Global Travel and Tourism Partnership (GTTP) Research Award kiírásával összhangban minden évben meghirdet egy turisztikai versenyt, amelyen a Tinódi Gimnázium rendszeresen részt vesz. Az idén Zöldturizmus: tény vagy divat? címmel írtak ki pályázatot. Iskolánkból két csapatot is felkészítettem a megmérettetésre. A 12. A osztály tanulói (Farkas Evelin, Incze Enikő, Nardai Júlia, Kopnyitzki Réka, Steller Anett) a környezettudatosan működő, úgynevezett zöld szállodákat mutatták be, a 11. B osztály diákjai (Csejtei Tamás, Csonka Fruzsina, Hamadi Mirjam, Németh Zoltán) a zöld fesztiválokat és konferenciákat elemezték.
Az írásbeli dolgozatot még az előző tanévben készítették el a tanulók, majd a prezentációkat Budapesten a Hotel Flamencoba megrendezett házidöntőn mutatták be 2010. szeptember 13-án. A kiírt cím alapján sokféle pályamunka érkezett. A zöld- vagy ökoturizmusnak mindegyik csapat más-más oldalát mutatta be. Volt szó többek között a Bükki Nemzeti Park turistaútvonalairól, a Sziget Fesztivál környezettudatosságáról vagy a Kecskemét környéki természetvédelmi bemutatóközpontról és a hozzá kapcsolódó tanösvényekről. A dolgozatok és a prezentációk alapján a háromtagú szakmai zsűri úgy döntött, hogy idén a legjobb pályázatot a Tinódi Gimnázium 11. B osztályos tanulói készítették. A győztes díja, hogy novemberben, Münchenben is előadhatja prezentációját angolul. A kiutazás teljes költségét a nemzetközi szponzorok és az Iskolafejlesztési Alapítvány állja.
A gimnáziumunkban zajló tehetséggondozás több szinten és több formában is zajlik. A tapasztalati úton történő tanulás egyik klasszikus módja a projektmunka, ahol a diákok kutatása nem merül ki a szakirodalomból gyűjtött információk gyűjtésével, elemzésével, hanem a felmerülő problémákra megoldási javaslatokat is tesznek, sőt ők maguk igyekeznek megoldani azokat. Az ilyen tapasztalatok szerzésére kiváló a GTTP Research Award, ráadásul külön öröm a diákok és a felkészítő pedagógus számára, ha a kutatómunkát ilyen siker koronázza. Gratulálok mindkét csapatnak!
Vígh Viktor biológia-földrajz szakos tanár