A TÁMOP 3.1.3-11/2-2012-0006, azaz a „High-tech Biolabor avagy a természettudományos tudásközpont kialakítása a Sárvári Tinódi Gimnáziumban” pályázat 7. (záró) éve
Egypár számadat bevezetőnek: az elnyert támogatás összege: 310 315 150 Ft, mely egyben a projekt teljes költségvetése is.
Tevékenység kezdete: 2013. 04. 01., a megvalósítási időszak kezdete: 2013. 11. 19., vége: 2014. 11. 30. Ezen időszak alatt a 11 együttműködő partnerintézményünkkel 460 laborórát (gyakorlatot, vagyis indikátort) teljesítettünk. Iskolánk diákjainak pedig 135 órát tartottunk. Egy átlagos 20 fős csoporttal számolva ez közel 12 ezer diákot jelent. (Viszonyításul: Sárvár lakossága 15 fő körüli.) A foglalkozásokat az általános iskolai tanmenetekhez igazodva, a gyakorlatokat tartalmazó kínálatunkból választva „rendelhették meg” az iskolák az erre kialakított honlapon. A tanórákat vagy az általános iskolásokat kísérő kollégák, vagy a laborteam (Vígh Viktor, Takács Attila) tartotta.
Mivel a pénzügyi elszámolás elhúzódott, 2014. 12. 01. és 2016. 04. 22 között pályázati kötelezettségünknek eleget téve még 455 indikátort, gimnáziumunk esetén újabb 212 indikátort teljesítettünk.
Fenntartási időszak kezdete: 2016. 04. 23, vége: 2021. 06. 15. A mai napig összesen 743 / 240 órát tartottunk.
Ez mindösszesen 1658 / 587, azaz 2245 gyakorlatot jelentett. Ez már gombócból nem is sok, hanem egyenesen rengeteg! Ha meg akarjuk becsülni, hogy ez alatt a 7 év alatt mennyien koptatták a padokat, székeket, egy átlag 20 fős csoportlétszámmal számolva mindez 44900 diákot jelent! Jószomszédunk, a Gárdonyi Géza Általános iskola 177 alkalommal 738 gyakorlaton 4879 tanulóval képviseltette magát.
Az alapvető cél az volt, hogy a laborral (anyagokkal, eszközökkel) nem rendelkező kisiskolák korszerű, a tananyaghoz illeszkedő gyakorlatot kapjanak. A megfelelő eszközparkon és tananyagfejlesztésen túl az évek során a Gárdonyi Géza Általános Iskolával sikerült egy gyümölcsöző kapcsolatot kialakítanunk. Komoly, saját fejlesztésű taneszközökkel biológia és kémia tantárgyalapú természettudományos laborórákat tartanak a kollégák heti rendszerességgel, csoportbontásban.
Célunk a csoportközpontú, gyakorlatorientált természettudományos laborgyakorlat előkészítése, megtartása, a tanultak feldolgozása, esetlegesen az ismeretek „ráépítése” a tanultakra. Eszközparkunk lehetővé teszi élvonalbeli gyakorlatok kivitelezését is: itt különösen a 3D technológiákra gondolhatunk (szkennelés, tervezés Leonar3Do programmal, nyomtatás). Az évek során a puszta bemutatástól eljutottunk a diákvállalkozási keretekbe foglalt gondolatébresztő megközelítésig. Erre az elképzelésre alapozva Akkreditált Kiváló Tehetségpontot hoztunk létre.
A fenntartási időszak tervei közt szerepel az, hogy nyitni szeretnénk a beiskolázási körzetünkbe tartozó, de a szűkebb értelemben nem a partneriskolák közé tartalmazó tanintézmények felé: vagy a laborba bevonzva őket (tanulmányi kirándulás, laborok éjszakája), vagy a helyszínre kitelepülve (érdekes kísérletek, 3D nyomtatás). Legújabb elképzelésünk az, hogy a „Covidos” időszakban papírzacskóba előrecsomagolt kísérleteket juttatunk el a partneriskoláinknak. A szakképzésből is szeretnénk minél több diákot a természettudományokkal „megfertőzni”. Itt a molekuláris gasztronómia, palacsinta- és csokoládényomtatás lehet a program. Tehetségpontunkat a „hálózatosodás” irányában fejlesztenénk: kapcsolatot keresünk a Pécsi Tudományegyetem 3D projektje (különösen a szövetlayerezés iránt érdeklődünk), valamint a FreeDee Solution Akadémia, a Leopoly Team felé is. A FreeDee Solution Kft-vel, valamint a CraftUnique Kft-vel támogató együttműködésünk van részint a képzés, részint a hardvertámogatás terén. Élő kapcsolatunk van a Németh Pál Kollégium Dr. h.c. Kovács Győző 3D Nyomtatólaborjával, valamint a megyénkben működő Öveges Laborokkal (Kanizsai Dorottya Gimnázium, Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium). „Testvérlaborunk" a KDG Labor: ők is ugyanakkor létesültek, közös volt a labormanagement és a közös továbbképzéseknek köszönhetően a laborteam is. Kapcsolatot alakítottunk ki az Erdészeti Tudományos Intézettel: labor- és botanikus kertlátogatás, valamint versenytámogatás köszönhető nekik.
Mi lesz a fenntartási időszak után? 2017-es megalakulása óta tagja vagyunk a Magyarországi Diáklaborok Egyesületének, velük együtt keressük a kibontakozás lehetőségét.
Takács Attila biológia-kémia szakos középiskolai tanár laborvezető |