Jó pár évet kellett megérnem és eljutnom Budára, a Lauder Javne Iskola folyosóira, hogy feltűnjön a tantermek ajtófélfáira rögzített díszesen faragott fácska. Kiderült róla, hogy imaszöveget tartalmaz, és hagyományosan a terembe lépés előtt meg kell „simogatni”. A diákok azt mondták, szerencsét hoz doliírásnál. Nagyon érdekes szokásnak találtam.
Október 27-én került sor a „Selye János Diáklaborhálózat kiépítése” nyitórendezvényére. A konferencia célja az volt, hogy a kiírásra benyújtott pályázatok tartalmát megismerve tudatosítsuk a kihívásokat, együttműködési lehetőségeket, párhuzamosságokat, kiegészítéseket, inspiráljuk egymást. Ébredjünk rá a keretpályázat céljaira és a lehetőségekre, ennek mentén is jöjjön létre együttműködés. – állt a meghívóban. A megnyitó keretében dr. Szabó Sándor és dr. Somogyi Árpád, Selye János tanítványai emlékeztek arra az időre, amikor együtt dolgozhattak a professzorral. Ezután az együttműködési lehetőségekről Mikulás Domonkos, a Magyarországi Diáklaborok Egyesülete elnöke szólt. Szemügyre vehettük az udvaron a kitelepült Mobillabor műhelyt: Opel kisteherautó alvázra szerelt mozgó laboratórium segíti a kitelepüléseket a partneriskolákhoz, falunapokra, egyéb rendezvényekre. Látva a Lauder Javne suli diákjainak lelkes munkáját, szívesen jöttem volna haza a verdával…
Rövid kávészünet után a konzorciumok (a pályázatban résztvevő, regionálisan szerveződő 6 laborcsoport) forgószínpad szerűen mutatkoztak be posztereik segítségével. Ezt követően a résztvevő diákoknak MIKRO- LIM innovációs mikro-maraton (csapatmunka lauderes TEHETSÉGHÁZas diákmentorokkal) vette kezdetét. Majd finom kóser ebéddel körített kapcsolatépítés vette kezdetét: mindenki szorosabbra fűzhette kapcsolatait kollégáival.
A délutánt módszertani műhelyfoglalkozással töltöttük a Selye János Diáklaborhálózat szervezetfejlesztésével kapcsolatban – „World café” módszerrel az alábbi témákban: nemzetközi kutatások, online együttműködések, milyen képzéseket szeretnénk a projekten belül, mobillabor működtetése, helyi iskolai együttműködések – tapasztalatok, szervezetfejlesztés-hálózatépítés – miben segíthet a MDE, felsőoktatási együttműködések, ipari együttműködések. Nagyon tanulságos foglalkozások voltak – jó volt a kartársakkal együtt gondolkodni. Újabb kávészünetet követően a MIKRO- LIM innovációs mikro-maraton bemutató került sorra diákok és tanáraik bevonásával, majd a konferencia bezárásra került.
Őszintén mondom, nagyon jól éreztem magam a rendezvényen: hasonlóan gondolkozó társaimmal találkozhattam, megnézhettem az iskola kialakításra kerülő Selye laboratóriumát (nagyon pöpec volt), titokban megsimogathattam a mezüzét, láthattam a mobillabort „akcióban”, a többi konzorciumot is megismerhettem. Hazafele döcögve a vonaton az fogalmazódott meg bennem: köszönöm a szervezőknek, de mikor lesz már a következő?
Takács Attila biológia–kémia szakos tanár |