Az ENSZ 2015 szeptemberében indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját ismertette meg a Föld lakóival.
A Globális Célok a fenntartható fejlődést szolgálják és a társadalom kiemelt problémáira kívánnak megoldást nyújtani. Ezek a következők: a szegénység felszámolása, az éhezés megszüntetése, egészség és jóllét, minőségi oktatás, nemek közötti egyenlőség, tiszta víz és alapvető köztisztaság, megfizethető és tiszta energia, tisztességes munka és gazdasági növekedés, ipar, innováció és infrastruktúra, egyenlőtlenségek csökkentése, fenntartható városok és közösségek, felelős fogyasztás és termelés, fellépés az éghajlatváltozás ellen, óceánok és tengerek védelme, szárazföldi ökoszisztémák védelme, béke, igazság és erős intézmények.
A világszervezet a Világ Legnagyobb Tanórája (VLT) keretében szeretné megismertetni a gyerekekkel is a Globális Célokat. A szervezők kijelölték azokat a témákat, amit részletesebben terveztek körüljárni: a tudatos táplálkozás, a felelős élelmiszerfogyasztás és az ezzel kapcsolatos fenntarthatósági témák voltak a középpontban a szeptember 18-24. közötti héten. A fő cél az volt, hogy minél több általános- és középiskola iskola csatlakozzon a kezdeményezéshez, és a pedagógusok normál tanítás keretek között megtartsák az ENSZ szakértői csapata által összeállított Tanórát. A nyitórendezvény szeptember 18-án, közel száz általános- és középiskolás diák részvételével, a Fővárosi Állat- és Növénykertben volt.
Iskolánk öt osztálya (9.A, 9.B, 10.A, 10.B, 12.A), valamint a Szent László Katolikus Általános Iskola biolaborban vizsgálódó hetedikes tanulói – mintegy 200 fő – tanórai keretek között ismerkedhetett a problémával. A globális gondok és megoldási javaslatok átbeszélése után egy angol nyelvű (feliratos), valamint egy magyar nyelvű videót néztünk meg:
(https://www.youtube.com/watch?v=0qJe9MPdobU&feature=youtu.be,
https://www.youtube.com/watch?v=VvA4WOOV370)
A gondolatébresztő animációk megtekintése után csoportokban munkálkodtunk: megbecsültük, hogy a vasárnapi ebédből mennyi megy veszendőbe, a kukába. Az adatok a 0-42% sávban szórtak. Leginkább a 10% körüli adat volt a jellemző. Arra a kérdésre, hogy ezt a pazarlást hogyan lehetne kezelni, legtöbben úgy gondolják, hogy a maradékot tegyük be a hűtőbe (és fogyasszuk el később), esetleg etessük fel az állatokkal (disznóval, kutyával). Született olyan javaslat is, hogy aki az étteremben nem eszi meg az adagját, fizessen felárat (a tányéron hagyott étel arányában), vagy ha elviszi magával, környezetbarát csomagolóanyagba kapja a maradékot. Felvetődött még a (házi) komposztálás ötlete is. Érdekes módon, a „vigyük el egy élelmiszergyűjtő ládába” elképzelés nem merült fel. Talán azért, mert ilyen kezdeményezés még nincs városunkban?
A programhoz kapcsolódóan egy 20 kérdésből álló kérdőív segítségével szeretnénk felmérni diákjaink táplálkozási és Internet használati szokásait. A kérdőív kitöltése 10-15 percet vesz igénybe, kitöltési határideje: 2017. október 02. (hétfő). Aki kitölti + pontokat kap!
https://www.survio.com/survey/d/O9T6I6I4L9E0C1R7T?preview=1