Azt a feladatot tűztük magunk elé, hogy megpróbáljuk kibogozni Báthory Erzsébet, a „csejtei rém” regényes életét: boszorkány volt, avagy sem? Ez a foglalkozás már második alkalommal került megtartásra: 15 diák a Barabás György iskolából járta körül ezt a kérdést május 18-án, csütörtökön.
Először a biolaborban próbáltuk rábizonyítani egy önként vállalkozóra, hogy hazudik-e, vagy sem (boszorkány, vagy sem) egy NeuLog adatgyűjtő mérősorból összeállított hazugságvizsgáló készülékkel (poligráf) – ezúttal teljes sikerrel. Az EKG, pulzusmérő, spirométer szenzor szépen mutatta az alapvonalhoz képesti jelentős eltérést…
A folytatásban az energiáinkat gyümölcstea és boszorkánypogácsa fogyasztásával töltöttük fel – köszönet a technikumnak érte.
A program a Barabás György Műszaki Szakképző Iskola DKA laborjában folytatódott: a „Barabás erdőben” repkedő boszorkányokat kellett komoly legórobot programozással elkerülni.
A projekt következő állomásán, a Nádasdy Ferenc Múzeum folyosóin a nyomokat fellelve, a feladatlapot megoldva kellett eldönteni a tanulóknak: jogos volt-e a vérvád Báthory Erzsébet asszonnyal kapcsolatban. Végül is a diákok a leírásokat figyelembe véve úgy gondolták, nem bűnös a vádpontokban.
A hazugságvizsgálat, a pogácsaevés, a legórobot varázslás és a szabadulószoba élménydús és tanulságos programja, reméljük, ráébresztette a nebulókat, hogy ha boszorkányok nem is, de koncepciós perek voltak, vannak és lesznek, amíg világ a világ és utána is három nappal.
Takács Attila biológia–kémia szakos tanár |
http://nadasdymuzeum.hu/bathory-erzsebet-2013-03-26