„Elmúlt egy év, hova tűnt a fáradt ősz, sokszínű táj? / A hulló csillagok, a búcsúzás?” (Koncz Zsuzsa – Egy év elmúlt)
A dal örökérvényű szavaival egyetértve a 11. természettudományos csoport egy tanévének összefoglalására vállalkoztunk.
Munkás egy év volt: kezdetnek a 12 diákkal a labor melletti faliújságot újítottuk meg: Selye János életét és munkásságát mutattuk be az érdeklődőknek fiatalos módon. Erről az iskolai honlapon és facebook csoportban is tájékoztattuk a nagyérdeműt. Három kutatócsoportot is alakítottunk: a kalaposgombák radioaktív terhelésének, a felszíni vizek mikroműanyag terhelésének, a hévízkincsünk zöldenergia hasznosításának elméleti megalapozásával foglalkoztunk.
Ezután a nyílt napra kezdtünk készülni. Ajándékot terveztünk, mely egy dobozka, amelyen Tinódi elektromos gitáron játszik, benne egy QR kód (Tinódi rockosított Egervár viadaláról szóló éneke érhető el általa), valamint Tinódi lantja csokoládéból kiöntve. Ebből készítettünk 100 darabot. Népszerű volt a nyílt napon, el is fogyott az utolsó szálig. Érdekes projekt volt: lant 3D alakzatot keresni a gyűjteményekben, kinyomtatni, majd vákumformát (negatívot) készíteni, csokoládét temperálni, kiönteni, egy kicsit sorjázni, csomagolni, kiosztani. Egy kis játékosságot is belevittünk a történetbe: ígérvényt szerkesztettünk (Tinódi Kúl), amit szabadulószobára válthatott be az, aki fehércsokiból készített lantot kapott. Az egyik kupon később beváltásra is került – nádasdys diákokból álló csoport küzdötte végig magát a „labor szellemét” üldözve kémiai kísérleteken. A nyílt napon a laborban fogadtuk az érdeklődő nyolcadikosokat egy fergeteges bemutató órán. A 19 tanuló légpárnásversennyel, metánhablobbantással, mikroszkóp nagyítású kamerahasználattal, égő víz kísérlettel, karbidágyúrobbantással ismerkedhetett.
Hogy felkészüljünk az ajándékutalvány (Tinódi Kúl) beváltására, szabadulószobát terveztünk. Az első, a Jumanji témájára tervezett változat, sajna, túl hosszú lett, ezért tértünk át az egy tanóra alatt lejátszható „labor szelleme” kémiai kísérleteken alapuló verzióra.
Idejekorán elkezdtünk készülni a „Fenntarthatósági témahét” eseményeire. A héten versenyt szerveztünk a kiválasztott témával, a felelős fogyasztói magatartással kapcsolatban. Hétfőn a DÖK segítők közvetítésével a Google tanterembe feltöltve feladatokat kellett megoldani: szelfikészítés a tudatos vásárlóról, népdalszövegátírás a saját termesztésű élelmiszerek népszerűsítésére, csak magyar termékdíjas árukat tartalmazó bevásárlólista összeállítása voltak a feladatok. Kedden a „minihektár játék”: a karbonlábnyom tudatosítására, a globális hektár (igazságos rész a teljes emberi fogyasztásból) megismertetése volt a cél. Szerdán flashmobot szerveztünk a díszterembe: Kahoot vetélkedővel foglaltuk össze a három nap történéseit. Csütörtökre terveztük az eredményhirdetést (oklevéllel, joghurttortával), de objektív okok miatt ez másik időpontra csúszott. A pénteki napra a Mobilis Interaktív Élményközpont által szervezett „kísérletbazár” csapatát segítettük: Tinódi alakjával díszített dobozkába vörösrézdrótból hajtogatott molnárka (molnárpoloska) és a használatát bemutató QR kódot rejtettünk. 100 kis csomagot készítettünk.
Ezt követően elkezdtük szervezni a „Huszárok vitézlő oskolája – egzámen Dr. Dobozy Imre emlékezetére” versenyt. Megállapodtunk a partnerekkel a résztvevőkről, feladatokról, a forgatókönyvről, az időbeosztásról, a lehetséges díjakról. Meghívót, részletes leírást szövegeztünk, ezt elküldtük az általános iskoláknak, kinyomtattuk a diplomákat és a szablyácskákat 3D nyomtatóval, összeraktuk a díjakat. Június 13-án fogadtuk a versenyzőket és kíséretüket, elkalauzoltuk őket a könyvtár névadójára, majd a helyszínekre, segítettünk a díjátadón.
Tanévünket fürdőlátogatással zártuk: a termál gyomrában jártunk, ahol a fürdőzők vagy nem, vagy nagy ritkán. Szemrevételeztük a hévízkutat, a tisztítóberendezéseket, a hullámfürdő hullámkeltőjét. Tanulságos volt nemcsak a színét, hanem a fonákját is látni a strandnak.
Mindent összevetve: a tanulók megdolgoztak az év végi jegyükért!
Takács Attila |