Definíciószerűen? „A gamifikáció a játékélményhez szükséges játékelemek, játékmechanizmusok és játékdinamikák alkalmazását jelenti az élet (játékon kívüli) területein azzal a céllal, hogy az adott folyamatokat érdekesebbé és hatékonyabbá tegye.”
Történt ugyanis, hogy a nem túl távoli múltban tantestületi továbbképzésen vettünk részt, amely a tananyagok játékszerűsítését mutatta be. Igazi tanárálom: a diák csillogó szemmel figyel, motivált, és megtanulja a tananyagot.
Szabolcs Gergely tréner úr szerint: „Munka helyett játék” - ez a motivált munka titka. Mi is kell ehhez? Játék, rengeteg játék! Ezen útmutatásoknak megfelelően a 9.A osztállyal elhatároztuk, hogy az Etológia (Viselkedés az állatvilágban) témakört ezzel a módszerrel dolgozzuk fel biológiaórán. Első lépésként ismereteket szereztünk arról, mit is gondolt a költő, mit kell értenünk ezen metódus alatt. Fogalmak, vázlatok, áttekintő táblázatok kerültek fel a Google tanterembe. Kitaláltuk a feladattípusokat (beadandó esszé, könyvborító tervezése, elemző videó készítése, kísérlettervezés, innovatív ötlet bemutatása, okosfeladat megoldása, 'Legyen Ön is ötös biológiából' vetélkedő), elfogadtuk a hozzájuk tartozó pontokat és átváltási táblázatot (ez a rangokat, szinteket, tapasztalati pontokat, és az érdemjegyet tartalmazta). Meghatároztuk a teljesítési határidőket, és csak játszottunk, játszottunk…
Mi lett az eredmény? Vegyes a kép. Titokban abban reménykedtem, hogy mindenki ötöst fog kapni (minden tanár titokban ebben reménykedik). Ehhez képest csak 2 jeles, 4 jó, 3 közepes osztályzatot lehetett a naplóba beírni. A többiek? Hja kérem, ez már a „Z” generáció…
Takács Attila |