Római mozaikok
A római és az ókeresztény művészet kedvelt díszítő technikája volt a mozaikkészítés. Ezek az alkotások, (már amelyik megmaradt) a mai napig élénk színekben pompáznak, szerintem csodálatosak.
Úgy gondoltam, ez a téma kiválóan alkalmas lenne arra, hogy csoportosan dolgozzuk fel az osztályokkal. Hiszen, ahogyan egy osztály különböző személyiségekből áll, úgy a mozaik is sok apró színes, ragyogó lapocskából épül fel.
A tizenegyedikes osztályoknak kiválasztottam egy-egy mozaik részletet, és úgy osztottam fel, hogy mindenkinek jusson egy kis darabka a képből. Az értelmezhető forma szétesett foltokra és vonalakra. Ezeket a látszólag értelmetlen képi elemeket mindenkinek fel kellett nagyítania megadott méretben, végül újra összeillesztettük az elkészült rajzokat.
A feladat rajzi tanulságai mellett, például mennyire figyeltem meg jól a tónusértékeket, pontosan dolgoztam-e, a feladat az osztály egészéről is képet ad.
A nagy kép összeáll, és minden egyes kis mező hordozza készítőjének személyiséget: eltérőek az árnyalatok, más a vonalvezetés. És hogy hiányzik néhány darab? – nem értem...
Reneszánsz-barokk könyv
A művészettörténet eme két hatalmas korszakának képzőművészeti vonatkozásait kellett bemutatniuk önálló jegyzeteket és illusztrációkat tartalmazó kis vázlatkönyvben. A feladat már csak azért sem volt könnyű, mert a tartalmi igényesség mellett a megjelenítés egységére, áttekinthetőségére is ügyelniük kellett a diákoknak.
A kreativitásban nem volt hiány, nagyon sok ötletes, egyedi könyv készült el.
A feladatot a Nádasdy múzeumban tett látogatással zártuk, ahol Szibler Gábor segítségével megfigyeltük a két korszak tárgyi emlékeit.
A látogatás képregényes összefoglalását Biczó Tamás és Tóth Dániel készítette.
10. évfolyam - Színek, hangulatok |
Színek, hangulatok
Érzéseket, gondolatokat közvetíthet zenei dallam, egy eltalált szó, arckifejezés, vagy egy mozdulat. De mindezeket sokszor képi jelek is kísérik. Érzelmeket, hangulatokat közvetítenek a puszta színek és az egyszerű formák is és ezek találó elrendezése.
Ezekkel a képi kifejezési eszközökkel kísérleteztünk a tízedikes osztályokban. A diákok hangulatokat, érzelmeket neveztek meg, ezekhez megfelelő technikát, választottak. Ezeken az órákon volt, aki temperával dolgozott, volt aki vízfestékkel és a színes ceruzát is lehetett használni.
A színpompás vidámság sokféle kifejezést nyert, de akadt ötlet az álmodozás, a magány, a lehangoltság, a veszély vizuális megjelenítésére is.
A képeket szemlélve lehet gondolkozni, vajon nekünk mi jut eszünkbe ezekről a munkákról?
12. évfolyam - Sziluettek |
Sziluettek
A végzős osztályok az érettségi és a felvételi ponthatárok révületében nem mindig túl lelke-sek, ha rajz óráról van szó. Ezzel a munkával viszont kölcsönösen megörvendeztettük egymást.
Sok kiváló grafika született.
Az egyik órán beállítottuk a fényképezőgépet, és mindenkinek be kellett vonulnia a paraván mögé. Úgy nézegethettük egymás karakteres profilját a vásznon, mint a rajzfilmek tüdőszűrős poénjában Miki egér csontvázát.
A következő órákon mindenki saját sziluettjébe képzelt bele világokat.
A kivitelezéshez tust, higított tust és tusfolyatást alkalmaztunk.
A megoldások önmagukért beszélnek: összetéveszthetetlen karakterű sziluettek mögött a fantázia csapongó formái lakoznak.
12.D - Tarsolylemez motívumok |
Tarsolylemezek
A tarsolylemezek lenyűgöző motívumai napjainkban különösen népszerűek. Előszeretettel használják fel ezeket grafikusok, festők, iparművészek, ötvösök, hagyományőrzők.
A 12.D osztállyal azt próbáltuk ki, hogyan lehet ezt a jól ismert motívumrendszert újfajta elrendezéssel sajátunkká tenni.
A tarsolylemezek íves formája helyett a diákoknak egy négyzet felületét kellett kitölteniük. Egy ilyen bonyolult motívumrendszer felbontása és újrarendezése nem is olyan egyszerű feladat, az osztály jó része először meg is ijedt. Lassan azonban mindenki, valóban mindenki megtalálta a saját megoldását. Különlegesen szép munkák születtek, a tarsolylemezek varázsa megihlette az osztályt.
Életfa
Az életfa motívum az egyik legősibb szimbólum, minden civilizáció művészetében megtalálható. A magyar honfoglalás kori emlékeken is fontos szerepet játszik. A 11. évfolyamosok feladata az volt, hogy megfigyeljék a tarsolylemezek, a sámándobok motívumvilágát és ezek alapján tervezzenek életfa motívumot. A technika a rátétes nemezelést idézi, papírkivágással kellett elkészíteniük saját munkájukat. Ez a tervezésnél és a kivitelezés-nél is átgondolt, pontos munkát követelt.