Elnézést kell kérnem, de először a „Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról” ugrott be a feladat kapcsán: el kell készítenem a 2. időszaki riportot a „Selye János diáklaborhálózat kiépítése” pályázathoz. Tudom, tudom elég retro, de azért akad némi párhuzam…
A szeptemberi időszakban megalakítottuk a kalaposgombák radioaktív terhelését, a felszíni vizek mikróműanyag szennyezettségét, a sárvári termálvíz zöldenergiaként hasznosítás lehetőségét, az élettani paraméterek poligráfos vizsgálatát célzó csapatainkat. Az eszközök csak részben érkeztek meg, így a kutatásokat még nem tudtuk érdemben elvégezni.
Ezzel párhuzamosan azért zajlottak az események, mert a „Sárvár vár” projekt „Huszárvágás” elnevezésű foglalkozása során itt a gimnáziumban karbidágyúztunk, a Turisztikai Technikumban huszárcsókot sütöttünk. A program második állomása a Barabás György Szakképző Iskola DKA laborja, ahol huszárcsákóra sapkarózsát terveztünk, illetve lézervágtunk. Befejező mozzanatként irány a vár, ahol a Nádasdy Ferenc Múzeum huszárkiállítás termeit vettük be interaktív feladatlap-megoldással.
Biolaborunkban a beöltözés és a balesetvédelmi oktatás után csempekísérlettel mutattuk be a kalcium-karbid és víz reakcióját; a fejlődő acetiléngázt belobbantottuk, illetve Lugol-oldat elszíntelenítésével észleltük, valamint a képződő kalcium-karbonátot az univerzál indikátor színváltozásával tettük láthatóvá. Ezt követően a kalcium-karbid darabkára cseppentett víz hatására fejlődő etingázt kisméretű papír kávéspohár alatt fogtuk fel, majd a pohár aljára előzetesen fúrt lyukon keresztül robbantottuk be. A gyakorlatsor betetőzéseként az iskolaudvaron a Nádasdy huszárok tiszteletére karbidágyút durrantottunk: kisebb festékesbödönben fejlesztett acetiléngázt robbantottunk a doboz aljára fúrt lyukon keresztül begyújtva. A tanév elejétől 15 alkalommal fogadtuk a 6-7-8. osztályos vendégeinket: 297 diákot városunk iskoláiból, de idén köszönthettük a devecseri Arany János Általános Iskola növendékeit is.
„Testvériskolánk”, a „szomszéd” Sárvári Gárdonyi Géza Általános Iskola természettudományos oktatását erősítve teljes osztályoknak tartottunk tematikus biológia, illetve kémia tanórákat 7-8. osztályokban. Biológia tárgyból a fénymikroszkóp felépítése, működése volt a téma. Kész metszeteken sajátították el a tanulók a mikroszkóp kezelését, majd hagyma alsó bőrszöveti nyuzat, illetve burgonya szárgumójának kaparékát Lugol-oldattal megfestve a keményítő zárványokat láthatták a nebulók. A mikroszkóp nagyítású kamerákat is beüzemeltük: a kanadai átokhínárt csodálhatták meg a diákok. Kémia tanórán a hetedikesek kémcsőkísérletekben a „hasonló hasonlót old” alapelvet vizsgálták különböző poláris és apoláris oldószer – oldott anyag párokkal. Más kísérletekben az oldódást kísérő hőváltozásokat vettük szemügyre. Nyolcadikosokkal biológiai anyagokat: szénhidrátokat (Lugol-próba), zsírokat-olajokat (oldhatóság), fehérjéket (biuret-reakció) tanulmányoztunk.
A 11. évfolyam természettudományos csoportjával Selye János munkásságát és a stresszt bemutató faliújságot készítettünk (a labor előtti folyosón megtekinthető), a nyílt napra látogató általános iskolásokat apró ajándékokkal leptük meg, és kísérletekkel színesített bemutató órán láttuk vendégül őket. Kimunkáltuk a biolabor szabadulószobáját, valamint szervezzük az áprilisi fenntarthatósági témahét eseményeit.
Összefoglalva: tartalmas félévet tudhatunk magunk mögött, és mivel folyamatosan érkeznek az eszközök, a kutatásainkat is hamarosan megkezdhetjük.
Takács Attila |